Mode tips voor in de sportschool

De tijden waarin je met een wijdvallend shirt en een joggingbroek naar de sportschool ging, zijn voorbij. Tegenwoordig is sportkleding ook een manier om je persoonlijke stijl uit te dragen en doen mensen vaak hun best om er leuk uit te zien in de sportschool. Natuurlijk ga je voornamelijk voor het sporten zelf, maar waarom zou je niet wat meer je best doen om er modieus bij te lopen? Als je er goed uitziet, straal je dat ook uit en voel je je zelfverzekerder. Dit kan resulteren in betere sportprestaties! En bovendien is het ook extra motivatie om naar de sportschool te gaan als je die leuke sportlegging hebt! 

Zo kun je er leuk uitzien in de sportschool

Heel veel kledingwinkels en -merken zoals H&M, Mango en Primark hebben tegenwoordig hun eigen sportlijn. Dit betekent dat je echt niet alleen maar dure sportmerken als Nike of Adidas moet hebben. Algemene kledingketens volgen de laatste mode, dus hun sportkleding is altijd trendy. Als je vaak gaat sporten, moet je je sportkleding waarschijnlijk ook vaak wassen. Het is dan handig om een aantal setjes sportkleding in de kast te hebben hangen, zodat je lekker kunt afwisselen. Je hoeft echt niet alles van een bepaald merk te dragen, want het is juist leuk om je sportkleding door elkaar te mixen (duur & goedkoop, merk & geen merk) voor een unieke look. Als je gaat winkelen voor nieuwe sportkleding, is het misschien handig om te bedenken wat voor kleuren je al in je bezit hebt en op basis hiervan nieuwe kleding te kopen. Kleuren die altijd leuk met elkaar matchen, zijn bijvoorbeeld verschillende blauw- en grijstinten en zwart. Wil je lekker opvallen? Dan kun je natuurlijk ook kiezen voor een fel kleurtje, die je dan weer draagt op een neutrale kleur als zwart of grijs. Op deze manier kun je alles gewoon met elkaar combineren en zul je er altijd leuk uit zien!

Je hippe sportkleren neem je natuurlijk niet mee in zo’n saaie nylon sporttas, maar in een trendy dames sporttas of ruime westernbag of cowboysbag schoudertas.

Bietensap is supergezond!

Bietensap is supergezond en in tegenstelling tot wat velen zouden denken zeker niet vies om te drinken, je moet hooguit een beetje aan de smaak wennen. Het verbetert je uithoudingsvermogen en zorgt voor een verbeterde zuurstofopname in de cellen van het lichaam. De nitraten die we opnemen uit bietensap worden in de mond omgezet in nitrieten, die op hun beurt worden omgezet in stikstofmonoxide. Hierdoor verlaagt de bloeddruk en het zuurstofverbruik, waardoor je uithoudingsvermogen verlengd wordt.

Bietensap als sportvoeding

Het sap wordt veel gebruikt door (top) sporters en duursporters om hun sportprestaties te verbeteren. Wist je dat je door een bietensapkuur te nemen je sportprestaties tot maar liefst 16% kan verhogen? Dat is heel wat zonder dat je er extra voor moet trainen. Lees er alles over op de site van bietensap.info.

Bietensap voor algemene gezondheid

Zeker bij de iets oudere mens stimuleert het sap van de rode biet de bloedtoevoer naar de hersenen toe, wat ook buiten het sporten veel positieve effecten kan hebben. Het is een prima toevoeging aan een dieet en er wordt zelfs al onderzoek gedaan om dementie tegen te gaan met behulp van het sap.

Heb je een virus of infectie gehad? Of ben je ziek geweest? Dan is het zeker aan te raden bietensap te drinken. Het helpt je lichaam om de troep op te ruimen. Het geeft je net dat beetje extra wat je kan gebruiken na een ziekte. Het is goed voor darmen, lever en maag en kan je helpen om je lichaam te ontgiften.

Kortom, bietensap is niet enkel goed voor je sportprestaties maar ook voor je algemene gezondheid.

Bietensap zelf maken of kopen?

Bietensap kun je zelf maken. Met name als je het niet gebruikt om sportprestaties te verbeteren, maar om je lichaam te reinigen en gezond te houden en je zo nu en dan een glaasje zouden willen drinken is het mogelijk om het met behulp van een sapcentrifuge zelf te maken of online te kopen.

Maar als je bietensap wil gebruiken om je sportprestaties te verbeteren (maar ook voor niet sporters is het heel goed en makkelijk te gebruiken) dan zijn de concentraten het makkelijkst om te gebruiken.

Het belang van een goede nachtrust

De componist Harry Ruby zei ooit: “de beste brug tussen wanhoop en hoop is een goede nachtrust.”
Als je er goed over nadenkt dan is dat een belangrijke waarheid die nogal eens wordt onderschat. In onze gehaaste samenleving willen we veel kunnen doen in een korte tijd dat er nogal eens paar uurtjes nachtrust bij inschieten. En juist omdat we in zo’n maatschappij leven is het van levensbelang dat we voldoende slaap pakken elke nacht. Wanneer we stelselmatig te weinig nachtrust nemen zal dit namelijk onze gezondheid schaden.

Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat je ‘s ochtends niet uit bed kunt komen. Ondanks dat lig je er ‘s avonds weer veel te laat in en ben je over je slaap heen. Je bent overdag prikkelbaar en minder alert. Elke kleine uitdaging of obstakel bezie je ineens als een moeilijk te overwinnen probleem. Slaapproblemen kunnen zelfs tot depressiviteit leiden en staan je algehele levensgeluk in de weg.
De meeste mensen hebben 7 tot 9 uur slaap per per nacht nodig om goed te kunnen functioneren overdag. In feite worden lichaam en geest ‘s nachts helemaal gereset en zorgen je hersenen ervoor dat alle informatie van de dag wordt verwerkt. Onderschat de invloed die nachtrust heeft op je uiterlijk niet! Onvoldoende slaap zorgt voor een slecht uitziende huid en de bekende donkere kringen onder de ogen die met een beetje pech ook nog eens wat gezwollen zijn. Bij onvoldoende slaap wordt er veel van het stresshormoon cortisol aangemaakt dat ervoor zorgt dat het huidcollageen wordt afgebroken. En huidcollageen zorgt juist voor een elastische en gladde huid.
Niet alleen sporten zorgt voor een snellere stofwisseling maar ook voldoende slaap draagt hieraan bij. Je voorkomt dat het lichaam extra hormonen gaat aanmaken die je ertoe aanzetten om overdag meer te gaan eten. Op deze manier is het gemakkelijker om op gewicht te blijven. Je voelt je aantrekkelijker en dat zorgt weer voor een hoger libido, wat natuurlijk fijn is omdat je er ook voldoende energie voor hebt omdat je uitgeslapen bent.
En met nog meer beauty tips kom je in een positieve vicieuze cirkel terecht. Het lichaam is een geweldig ontworpen geoliede machine die, wanneer je haar goed verzorgd, je lang zal laten genieten van het leven.

Gewicht verliezen door groenten met een hoog eiwit gehalte

Eiwitrijke groenten

Een stuk vlees bevat veel eiwit, dat weet haast iedereen. Maar veel mensen vergeten soms dat ook groenten een goede bron van eiwitten kunnen zijn. Maar hoe kan dat nu helpen bij het verliezen van gewicht? En welke groenten hebben nu eigenlijk het hoogste eiwitgehalte?

Eiwitten: waar zijn ze goed voor?

Ons lichaam heeft eiwitten, vetten en koolhydraten nodig om fatsoenlijk te kunnen functioneren. Koolhydraten zijn een energiebron, vetten (en dan vooral het onverzadigde vetten) houden ons cholesterol op peil en eiwitten zijn eigenlijk de bouwstenen van verschillende weefsels in ons lichaam, zoals onze spieren. Eiwitten geven ook een verzadigd gevoel, wat koolhydraten (en dan vooral suikers) niet doen.

Afvallen en eiwitten

Als je wilt afvallen is het allereerst goed om te kijken naar de manier die je wilt hanteren om te gaan afvallen? Wil je minder calorieën eten om af te vallen? Top. Je kunt dan bijvoorbeeld je dieet aanpassen. Minder tussendoortjes, minder slechte voedingsmiddelen zoals koek, snoep en chips en meer groenten en fruit. Als je zo’n voedingspatroon combineert met een paar keer een bezoekje aan de sportschool, zul je gegarandeerd vooruitgang boeken. Je zult waarschijnlijk minder koolhydraten gaan eten maar de eiwit-inname mag wel omhoog gaan. Eiwitten bevatten weinig calorieën en veel goede aminozuren die ons lichaam nodig heeft.

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Als je twee tot drie keer per week licht sport, zou je rond de 1 tot 1,5e gram eiwit moeten innemen per kilo lichaamsgewicht. Weeg je dus 65kg, dan is het dus goed om tussen de 65g en 97g aan eiwitten in te nemen.

Waar zitten eiwitten in?

Eiwitten zitten vooral in dierlijke producten zoals vis, vlees en zuivel. Maar ook in verschillende groenten zitten eiwitten. Even ter vergelijking; een kipfilet van 100g bevat rond de 25g eiwit.
– broccoli: 2.8g/100g
– spinazie: 2.9g/100g
– erwten: 5g/100g
– mais: 9g/100g

Maar vooral bonen zijn een goede bron van eiwitten. Daarom zie je dat bij veel vegetarische gerechten bonen zijn toegevoegd.
– zwarte bonen: 21g/100g
– kidneybonen: 24g/100g
– sojabonen: 36g/100g

Wat extra eiwitrijke groenten zijn hartstikke gezond en kunnen ook heel erg lekker zijn! Zorg wel dat het niet aan gaat voelen als een dieet, maar als een nieuw eetpatroon. Je moet het immers kunnen volhouden!

Gezond eten tips

Hoewel iedereen het wel weet, zijn er nog legio mensen die ongezond eten. Onwetendheid, is met alle reclame die er tegenwoordig over gezond eten gemaakt wordt geen goed argument meer. Maar voor veel mensen kan het ook niet anders, omdat zij bijvoorbeeld financieel niet in staat zijn om vers voedsel te kunnen kopen. Toch is het wel noodzakelijk dat mensen gezond eten, want dit kan ziektes voorkomen, met als gevolg dat de medische kosten gedrukt worden. Veel mensen denken ook nog dat gezond eten, niet lekker is. Dit is absoluut niet meer het geval.  Als je een beetje op internet zoekt, vind je al de lekkerste recepten om gezond te eten. Over lekker, gezond en vitaal eten lees je meer op blogvitaal.nl. Hierbij enkele gezond eten tips:

Gevarieerd
Het is heel belangrijk op gevarieerd te eten. Je lichaam vraag om ongeveer 50 verschillende voedingsstoffen, wat niet in elk voedsel zit. Als je dan elke dag hetzelfde eet, zul je zeker voedingsstoffen missen. Het meest ideaal is als je dagelijks volkoren producten, groenten, fruit en zuivel eet. Daar zitten namelijk de meeste voedingsstoffen in en loop je het minste risico dat je voedingsstoffen mist.

Hoeveelheid
Misschien wel de gemakkelijkste van de gezond eten tips: als je iets heel lekker vind, dan ben je geneigd om veel op te scheppen. Vooral als het eten niet gezond is of vet, zoals gefrituurd voedsel, dan kan je al snel gewichtsproblemen krijgen. Schep dus nooit teveel op, je kan altijd nog bijscheppen als je echt te weinig hebt. Mocht je toch nog honger hebben na de maaltijd, eet dan groenten of fruit.

Zelf maken
Het is zo makkelijk, vooral als je haast hebt, om een kant en klaar maaltijd in de magnetron te zetten. Maar deze maaltijden zitten dikwijls barstensvol met zout en juist heel weinig voedingsstoffen. Als je zelf kookt heb je zelf controle over het zoutgehalte en verse groenten zitten vol met gezonde voedingsstoffen.

Rustig eten
Als je maag verzadigt is, geeft het een seintje naar je hersens met het signaal ‘ik ben vol’. Als je heel snel eet, dan heeft de maag geen tijd om dit zo snel te verwerken en eet je automatisch meer.

Samen
Heel belangrijk, als je besluit om gezond te eten om dit met het gezin te doen. Als je het alleen doet, loop je kans dat je het niet volhoudt.