Het belang van een goede nachtrust

De componist Harry Ruby zei ooit: “de beste brug tussen wanhoop en hoop is een goede nachtrust.”
Als je er goed over nadenkt dan is dat een belangrijke waarheid die nogal eens wordt onderschat. In onze gehaaste samenleving willen we veel kunnen doen in een korte tijd dat er nogal eens paar uurtjes nachtrust bij inschieten. En juist omdat we in zo’n maatschappij leven is het van levensbelang dat we voldoende slaap pakken elke nacht. Wanneer we stelselmatig te weinig nachtrust nemen zal dit namelijk onze gezondheid schaden.

Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat je ‘s ochtends niet uit bed kunt komen. Ondanks dat lig je er ‘s avonds weer veel te laat in en ben je over je slaap heen. Je bent overdag prikkelbaar en minder alert. Elke kleine uitdaging of obstakel bezie je ineens als een moeilijk te overwinnen probleem. Slaapproblemen kunnen zelfs tot depressiviteit leiden en staan je algehele levensgeluk in de weg.
De meeste mensen hebben 7 tot 9 uur slaap per per nacht nodig om goed te kunnen functioneren overdag. In feite worden lichaam en geest ‘s nachts helemaal gereset en zorgen je hersenen ervoor dat alle informatie van de dag wordt verwerkt. Onderschat de invloed die nachtrust heeft op je uiterlijk niet! Onvoldoende slaap zorgt voor een slecht uitziende huid en de bekende donkere kringen onder de ogen die met een beetje pech ook nog eens wat gezwollen zijn. Bij onvoldoende slaap wordt er veel van het stresshormoon cortisol aangemaakt dat ervoor zorgt dat het huidcollageen wordt afgebroken. En huidcollageen zorgt juist voor een elastische en gladde huid.
Niet alleen sporten zorgt voor een snellere stofwisseling maar ook voldoende slaap draagt hieraan bij. Je voorkomt dat het lichaam extra hormonen gaat aanmaken die je ertoe aanzetten om overdag meer te gaan eten. Op deze manier is het gemakkelijker om op gewicht te blijven. Je voelt je aantrekkelijker en dat zorgt weer voor een hoger libido, wat natuurlijk fijn is omdat je er ook voldoende energie voor hebt omdat je uitgeslapen bent.
En met nog meer beauty tips kom je in een positieve vicieuze cirkel terecht. Het lichaam is een geweldig ontworpen geoliede machine die, wanneer je haar goed verzorgd, je lang zal laten genieten van het leven.

Gewicht verliezen door groenten met een hoog eiwit gehalte

Eiwitrijke groenten

Een stuk vlees bevat veel eiwit, dat weet haast iedereen. Maar veel mensen vergeten soms dat ook groenten een goede bron van eiwitten kunnen zijn. Maar hoe kan dat nu helpen bij het verliezen van gewicht? En welke groenten hebben nu eigenlijk het hoogste eiwitgehalte?

Eiwitten: waar zijn ze goed voor?

Ons lichaam heeft eiwitten, vetten en koolhydraten nodig om fatsoenlijk te kunnen functioneren. Koolhydraten zijn een energiebron, vetten (en dan vooral het onverzadigde vetten) houden ons cholesterol op peil en eiwitten zijn eigenlijk de bouwstenen van verschillende weefsels in ons lichaam, zoals onze spieren. Eiwitten geven ook een verzadigd gevoel, wat koolhydraten (en dan vooral suikers) niet doen.

Afvallen en eiwitten

Als je wilt afvallen is het allereerst goed om te kijken naar de manier die je wilt hanteren om te gaan afvallen? Wil je minder calorieën eten om af te vallen? Top. Je kunt dan bijvoorbeeld je dieet aanpassen. Minder tussendoortjes, minder slechte voedingsmiddelen zoals koek, snoep en chips en meer groenten en fruit. Als je zo’n voedingspatroon combineert met een paar keer een bezoekje aan de sportschool, zul je gegarandeerd vooruitgang boeken. Je zult waarschijnlijk minder koolhydraten gaan eten maar de eiwit-inname mag wel omhoog gaan. Eiwitten bevatten weinig calorieën en veel goede aminozuren die ons lichaam nodig heeft.

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Als je twee tot drie keer per week licht sport, zou je rond de 1 tot 1,5e gram eiwit moeten innemen per kilo lichaamsgewicht. Weeg je dus 65kg, dan is het dus goed om tussen de 65g en 97g aan eiwitten in te nemen.

Waar zitten eiwitten in?

Eiwitten zitten vooral in dierlijke producten zoals vis, vlees en zuivel. Maar ook in verschillende groenten zitten eiwitten. Even ter vergelijking; een kipfilet van 100g bevat rond de 25g eiwit.
– broccoli: 2.8g/100g
– spinazie: 2.9g/100g
– erwten: 5g/100g
– mais: 9g/100g

Maar vooral bonen zijn een goede bron van eiwitten. Daarom zie je dat bij veel vegetarische gerechten bonen zijn toegevoegd.
– zwarte bonen: 21g/100g
– kidneybonen: 24g/100g
– sojabonen: 36g/100g

Wat extra eiwitrijke groenten zijn hartstikke gezond en kunnen ook heel erg lekker zijn! Zorg wel dat het niet aan gaat voelen als een dieet, maar als een nieuw eetpatroon. Je moet het immers kunnen volhouden!

Gezond eten tips

Hoewel iedereen het wel weet, zijn er nog legio mensen die ongezond eten. Onwetendheid, is met alle reclame die er tegenwoordig over gezond eten gemaakt wordt geen goed argument meer. Maar voor veel mensen kan het ook niet anders, omdat zij bijvoorbeeld financieel niet in staat zijn om vers voedsel te kunnen kopen. Toch is het wel noodzakelijk dat mensen gezond eten, want dit kan ziektes voorkomen, met als gevolg dat de medische kosten gedrukt worden. Veel mensen denken ook nog dat gezond eten, niet lekker is. Dit is absoluut niet meer het geval.  Als je een beetje op internet zoekt, vind je al de lekkerste recepten om gezond te eten. Over lekker, gezond en vitaal eten lees je meer op blogvitaal.nl. Hierbij enkele gezond eten tips:

Gevarieerd
Het is heel belangrijk op gevarieerd te eten. Je lichaam vraag om ongeveer 50 verschillende voedingsstoffen, wat niet in elk voedsel zit. Als je dan elke dag hetzelfde eet, zul je zeker voedingsstoffen missen. Het meest ideaal is als je dagelijks volkoren producten, groenten, fruit en zuivel eet. Daar zitten namelijk de meeste voedingsstoffen in en loop je het minste risico dat je voedingsstoffen mist.

Hoeveelheid
Misschien wel de gemakkelijkste van de gezond eten tips: als je iets heel lekker vind, dan ben je geneigd om veel op te scheppen. Vooral als het eten niet gezond is of vet, zoals gefrituurd voedsel, dan kan je al snel gewichtsproblemen krijgen. Schep dus nooit teveel op, je kan altijd nog bijscheppen als je echt te weinig hebt. Mocht je toch nog honger hebben na de maaltijd, eet dan groenten of fruit.

Zelf maken
Het is zo makkelijk, vooral als je haast hebt, om een kant en klaar maaltijd in de magnetron te zetten. Maar deze maaltijden zitten dikwijls barstensvol met zout en juist heel weinig voedingsstoffen. Als je zelf kookt heb je zelf controle over het zoutgehalte en verse groenten zitten vol met gezonde voedingsstoffen.

Rustig eten
Als je maag verzadigt is, geeft het een seintje naar je hersens met het signaal ‘ik ben vol’. Als je heel snel eet, dan heeft de maag geen tijd om dit zo snel te verwerken en eet je automatisch meer.

Samen
Heel belangrijk, als je besluit om gezond te eten om dit met het gezin te doen. Als je het alleen doet, loop je kans dat je het niet volhoudt.